Rozpoczynamy nabór wniosków o wsparcie w projekcie „Żywność największą potrzebą człowieka”.
Jeśli w swojej społeczności chcesz rozwinąć bądź utworzyć przedsiębiorstwo społeczne, zwiększające dostęp gotowych posiłków dla osób o niskich dochodach, a przy tym wesprzeć osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, to zgłoś udział w naszym konkursie.
Projekt „Food is the Greatest Human Need Program” („Żywność największą potrzebą człowieka”) realizujemy przy wsparciu finansowym Citi Foundation. Ideą projektu jest wdrożenie modelu przedsiębiorczości społecznej o profilu kulinarnym, zwiększającego dostępność do gotowego posiłku dla osób o niskich dochodach, bezpłatnej żywności oraz możliwość wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem w lokalnych społecznościach. Ponadto, tworzone w ramach projektu przedsiębiorstwa społeczne realizować będą zadania z zakresu aktywizacji społeczności lokalnej poprzez wdrażanie jednej z inicjatyw, tj. ogrodu społecznego lub lodówki społecznej lub sklepu społecznego
O dotację i wsparcie merytoryczne mogą ubiegać się lokalne konsorcja społeczne, które spełniają warunki:
- Mają siedzibę w województwie warmińsko-mazurskim
- Prowadzą lub planują działalność w województwie warmińsko-mazurskim
- Tworzone są przez co najmniej dwa podmioty z sektorów: jednostka samorządu terytorialnego, NGO, biznes społeczny
- Przyświeca im cel główny – pomoc żywnościowa dla osób wykluczonych społecznie lub osób o niskim statusie społeczno-ekonomicznym
- Chcą aktywizować społeczność lokalną
W trakcie tworzenia przedsiębiorstwa społecznego konsorcjum może liczyć na wsparcie merytoryczne oferowane przez Bank. Będzie to:
- cykl szkoleń przygotowujących do uruchomienia inicjatyw społecznych (fundraising, marketing, promocja, finanse, zarządzanie)
- doradztwo prawne związane z możliwością prowadzenia odpłatnej jak i nieodpłatnej działalności gospodarczej,
- wsparcie managera NGO (opracowanie modelu biznesowego, określenie potrzeb w zakresie wsparcia specjalistycznego i finansowego, monitorowanie rozwoju biznesowego, nadzór nad prawidłową realizacją indywidualnego planu rozwoju, doradztwo w sytuacjach kryzysowych),
- pomoc w opracowaniu indywidualnego planu rozwoju i planu współpracy z lokalnymi podmiotami,
- warsztat budowania zespołu,
- indywidualne doradztwo psychospołeczne,
- doradztwo w zakresie pozyskania lokalu do prowadzenia działalności, identyfikacji niezbędnych prac remontowych, zakupu niezbędnego wyposażenia,
- doradztwo w przygotowaniu wniosków o finansowanie zewnętrzne,
- wsparcie szkoleniowe dla zatrudnionego personelu.
Na utworzenie przedsiębiorstwa społecznego ze środków projektu, konsorcjum otrzyma od nas także grant finansowy w wysokości maks. 150 tys. złotych. Środki te mogą zostać przeznaczona na:
- zaspokojenie najpilniejszych potrzeb związanych z uruchomieniem/ dywersyfikacją prowadzonej działalności,
- wdrożenie głównego celu (pomoc żywnościowa kierowana do osób wykluczonych społecznie lub osób o niskim statusie społeczno-ekonomicznym)
- wdrożenie uzupełniającego celu (działalność aktywizująca społeczność lokalną)
- realizacja innych zadeklarowanych działań aktywizujących społeczność lokalną
- zakup środków trwałych (z zastrzeżeniem, iż wartość pojedynczego środka trwałego nie przekracza równowartości 5000 USD),
- zakup wartości niematerialnych i prawnych,
- zakup usług remontowych/budowlanych niezbędnych do uzyskania pozwoleń na realizację usług gastronomicznych,
- inne wydatki niezbędne do uruchomienia przedsiębiorstwa społecznego
SZCZEGÓŁOWYCH INFORMACJI NA TEMAT KONKURSU UDZIELAJĄ:
Agnieszka Dobosz Szmigiel
agnieszka.szmigiel@bankizywnosci.pl tel. 690 527 430
Anita Brzostowska-Ziętara
anita.zietara@bankizywnosci.pl, tel. 732 957 180
ISTOTNE WARUNKI POROZUMIENIA O WSPARCIE MERYTORYCZNE
ISTOTNE WARUNKI UMOWY O WSPARCIE FINANSOWE
MODEL PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ O PROFILU KULINARNYM
Aplikacje można nadsyłać do 12.08.2024 r.
Projekt jest finansowany ze środków Citi Foundation przy wsparciu merytorycznym Fundacji Citi Handlowy.
Katarzyna Majewska, wiceprezes zarządu Citi Handlowy, odpowiedzialna za O&T: – Olsztyn to ważny punkt na mapie Citi w Polsce. Innowacyjność mieszkańców powoduje, że od lat jesteśmy tu obecni. Prowadzimy biznes wspierając działania na rzecz lokalnej społeczność. Przykładem świetnych lokalnych inicjatyw jest pomysł Banku Żywności w Olsztynie na walkę z problemem ubóstwa i dostępu do żywności dobrej jakości. Jest to projekt, który został zauważony w Polsce, ale również też globalnie, zwyciężając w konkursie Global Innovation Challenge.