SUCCESS – SUpermarkets and Consumers Collaborate towards Easy Sustainable Strategies
Celem głównym projektu jest współpraca konsumentów, naukowców i organizacji pozarządowych z sieciami handlowymi, która ułatwi dokonywanie przyjaźniejszych środowisku naturalnemu codziennych zakupów spożywczych.
Działania w ramach projektu będą realizowały trzy strategie:
- Tworzenie pozytywnego nastawienia i zwiększanie wiedzy na temat zrównoważonego odżywiania i świadomego kupowania.
- Angażowanie konsumentów do wyrażenia propozycji zmian na rzecz przeprojektowania sklepu i systemu/zasad sprzedaży na bardziej przyjazne i mniej szkodliwe dla środowiska.
- Współpraca naukowców ze sprzedawcami w celu ułatwienia konsumentom wyboru proekologicznych produktów spożywczych w supermarkecie oraz ograniczenia marnowania żywności (m.in. badania, działania na rzecz zmian w supermarketach).
Okres realizacji: V 2022 – XII 2024
Realizatorzy: Rikolto (Vredeseilanden) (Belgia), Ghent University (Belgia), EUFIC – European Food Information Council (Belgia), VTT Technical Research Centre of Finland (Finlandia), Bank Żywności w Olsztynie.
Działania zaplanowane do realizacji w ramach projektu:
1. Tworzenie pozytywnego nastawienia i zwiększanie wiedzy na temat zrównoważonego odżywiania i świadomego kupowania.
a) Praktyczne warsztaty w supermarkecie i kuchni warsztatowej przekazujące wiedzę i kształtujące umiejętności świadomego wybierania produktów oraz „mądrego gotowania”, które pozwolą ograniczyć spożycie mięsa i zmniejszyć skalę marnowanej żywności.
b) Badania konsumenckie przy wsparciu aplikacji „Rhetoric”, która umożliwi prowadzenie dialogów pomiędzy konsumentami a sprzedawcami.
2. Angażowanie konsumentów do wyrażenia propozycji zmian na rzecz przeprojektowania sklepu i systemu/zasad sprzedaży na bardziej przyjazne i mniej szkodliwe dla środowiska.
a) Internetowa baza inicjatyw podejmowanych przez sieci handlowe w Belgii, Finlandii i Polsce na rzecz zwiększania spożycia roślinnych zamienników produktów mięsnych oraz zmniejszenia marnowania żywności.
b) Warsztaty „Mądry człowiek w supermarkecie” o roli świadomości i intuicji podczas dokonywania zakupów spożywczych.
c) Konsumenci w roli ekspertów – panel „ekspertów” ułatwiający wgląd w to, co myślą i czego potrzebują kupujący, by dokonywali zrównoważonych zakupów na co dzień.
3. Współpraca naukowców ze sprzedawcami w celu ułatwienia konsumentom wyboru proekologicznych produktów spożywczych w supermarkecie oraz ograniczenia marnowania żywności.
a) Learning network – międzynarodowa współpraca sieci handlowych na rzecz wymiany doświadczeń w kierunku zrównoważonej konsumpcji.
b) Eksperymenty i zmiany w wybranych supermarketach przeprowadzone w ścisłej współpracy Uniwersytetu Ghent w Gandawie, Fińskiego Centrum Badań Technicznych VTT oraz sprzedawców.
Rola Banku Żywności w Olsztynie w projekcie SUCCESS
Bank Żywności jest realizatorem działań projektowych w Polsce.
W 2022 roku zostanie zaprojektowany i przygotowany cykl praktycznych warsztatów na temat zrównoważonych zakupów w supermarkecie, a także gotowania. Spotkania będą realizowane w sklepie i kuchni warsztatowej. Ważnym elementem działań edukacyjnych będzie nauka ograniczania spożycia czerwonego mięsa oraz niemarnowania żywności podczas codziennych zakupów i przygotowywania posiłków, co będzie miało pozytywny wpływ środowisko naturalne.
Wspólnie z uczestnikami warsztatów poszukamy odpowiedzi m.in. na pytania:
- jak rozpoznawać produkty przyjazne środowisku i przygotowywać z nich zdrowe posiłki?
- dlaczego warto ograniczać spożycie mięsa i czym je zastąpić w tradycyjnych potrawach?
- w jaki sposób zmniejszyć marnowanie żywności w sklepie oraz podczas gotowania?
W kolejnych latach (2023-2024) będziemy te warsztaty realizować w Polsce. Zobacz, jak wyglądały warsztaty!
Zaadaptujemy także warsztaty „Mądry człowiek w supermarkecie”, które dotychczas z sukcesem realizowane są w Belgii, aby je realizować w Polsce w 2023 roku.
Przedstawimy również bazę inicjatyw, które podejmują supermarkety, a także aplikację „Rethoric” i zachęcimy konsumentów, by zgłaszali do niej kolejne działania, pomysły, propozycje.
Więcej o projekcie TUTAJ.
SUCCESS (SUpermarkets and Consumers Collaborate towards Easy Sustainable Strategies) to projekt wspierany przez EIT Food.
EIT Food to przodująca w Europie inicjatywa w zakresie innowacji w branży spożywczej, której celem jest uczynienie systemu żywnościowego bardziej zrównoważonym, zdrowym i godnym zaufania. Inicjatywa składa się z konsorcjum kluczowych graczy branżowych, startupów, ośrodków badawczych i uniwersytetów z całej Europy. Jest to jedna z ośmiu wspólnot innowacji ustanowionych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ UE powołany w 2008 r. w celu stymulowania innowacji i przedsiębiorczości w całej Europie.