29 maja 2020

Speed Up Your Business: firmy zaczynają swoją przygodę

Bank Żywności w Olsztynie rozpoczyna program akceleracyjny, w ramach którego dziesięć przedsiębiorstw z regionu zostanie otoczonych wsparciem, mającym na celu podniesienie ich konkurencyjności. Z pierwszymi uczestnikami programu właśnie podpisaliśmy umowy.

Realizacja projektu Speed Up Your Business  (SUYB) jest wydarzeniem bez precedensu w historii działań Banku Żywności z trzech względów. Pierwszym jest zasięg działania, gdyż w trakcie trzech lat trwania SUYB skorzysta z niego 30 małych i średnich przedsiębiorstw. Drugą cechą wyróżniającą jest kompleksowość wsparcia oferowanego firmom. Uczestnicy programu akceleracyjnego będą mogli skorzystać z doradztwa m.in. menedżera inkubacji oraz z dostosowanego do ich potrzeb pakietu usług marketingowych, promocyjnych, specjalistycznych, szkoleniowych, księgowych, prawnych, ICT oraz lokalowych. Biura wszystkich uczestników SUYB będą miały siedzibę w Kuźni Społecznej Banku Żywności w Olsztynie. Trzecim aspektem, który podkreśla wyjątkowość projektu, jest skala jego finansowania. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 5,712 mln złotych, z czego 4,129 mln pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.

– Być może dziwiliście się państwo, że projekt związany z innowacjami i rozwojem przedsiębiorczości realizowany jest przez bank żywności, czyli w organizację, która kojarzy się z pomocą żywnościową – mówił podczas spotkania z beneficjentami projektu Marek Borowski, prezes BŻ w Olsztynie. – To jednak mylne wrażenie, bo banki żywności w Polsce i na świecie działają nie tylko w tym obszarze. Jesteśmy członkiem polskiej i światowej sieci banków żywności, która pracuje nad kwestiami dotyczącymi żywności i ratowaniem jej przed zmarnowaniem i w ostatnich latach pojawiło się wiele innowacji dotyczących zagospodarowania żywności, jej pakowania czy transportu. Należmy również do europejskiej sieci EIT Food, której celem jest wypracowanie zasad konkurencyjności na rynku produkcji spożywczej wobec pozostałej części świata. Poprzez działanie w tej sieci mamy szansę na wspieranie innowacji w obszarze produkcji czy sprzedaży żywności.

Marek Borowski dodał także, że od kilku lat Bank rozwijał przedsiębiorczość społeczną, tworząc m.in. spółdzielnie socjalne czy spółki o charakterze społecznym, aby tworzyć miejsca pracy i mieć wpływ na rozwój regionu, więc działania innowacyjne i stymulujące przedsiębiorczość nie są Bankowi Żywności w Olsztynie obce.

Głównym celem projektu jest promocja i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw z Warmii i Mazur z różnych sektorów gospodarki poprzez dostarczenie firmom uczestniczącym w projekcie niezbędnych narzędzi i usług, dostosowanych do ich potrzeb. W konsekwencji realizacja SUYB ma przyczynić się do wzrostu aktywności zawodowej, ograniczenia bezrobocia, tworzenia nowych i stabilnych miejsc pracy w regionie.

O miejsce w dziesiątce, która rozpocznie I edycję projektu, starało się kilkunastu przedsiębiorców z Warmii i Mazu, którzy funkcjonują na rynku nie dłużej niż trzy lata. Preferowane były przedsięwzięcia, które powstały przy wsparciu środków unijnych na lata 2014-2020, a także firmy związane z branżą spożywczą, z inteligentnymi specjalizacjami regionu: ekonomią wody, żywnością wysokiej jakości, drewnem i meblarstwem oraz przedsiębiorstwa działające w branżach średniowysokiej i wysokiej techniki. Firmy, które pomyślnie przeszły ocenę merytoryczną wniosków, są we wczesnej lub zaawansowanej fazie rozwoju. Są też tacy, którzy angażując się w SUYB, rozpoczynają przygodę z biznesem: – Dla mnie ten projekt jest prawdziwym startem, bo założyłam działalność gospodarczą trzy dni przed złożeniem wniosku o uczestnictwo w SUYB – mówi Marta Klasińska. – Pomysł, który chcę wdrożyć, związany jest ze sprzedażą internetową zdrowej żywności, z naciskiem na żywność regionalną. Głównie chodzi o oleje, wysokonienasycone kwasy tłuszczowe, produkty z lnu. Chciałbym łączyć te kwestie z doradztwem dotyczącym diety olejowo-białkowej.

Lista firm, które podpisały umowę dotyczącą udziału w I edycji Speed Up Your Business

  1. Magdalena Ogińska

Mikroprzedsiębiorstwo zajmuje się tkactwem ręcznym na poziomym warsztacie tkackim – produkuje głównie chusty do noszenia dzieci. W planach jest rozszerzenie linii produktów, które będą tkane z przędz ekologicznych i naturalnych oraz farbowane naturalnymi metodami. Efektem mają być w 100% ekologiczne produkty.

  1. Lokalny Produkt

Spółka chce prowadzić działalność w branży spożywczej, wprowadzając na rynek produkty spożywcze wysokiej jakości, często wytwarzane w sposób tradycyjny z zachowaniem zrównoważonej produkcji, polegającej na przetwarzaniu surowców, które do tej pory ulegały marnowaniu oraz zepsuciu, przyczyniając się negatywnie do ogólnoświatowego bilansu produkcji CO2.

  1. TEL-MED Sp. z o.o.

Firma oferuje rozwiązania z zakresu telemedycyny w postaci, kiosków, boxów i kontenerów medycznych dla jednostek państwowych np. szpitali, przychodni, wojska oraz podmiotów prywatnych np. galerii handlowych czy dużych zakładów pracy. W planach TEL-MED ma utworzenie sieci punktów medycznych, zamierza również opracować standard sprzętowy oraz oprogramowania i komunikacji, tak aby zoptymalizować koszt produkcji boxów.

  1. Mikrowarzywa z Warmii Kinga Młyńska

To firma biotechnologiczna wyspecjalizowana w produkcji mikrowarzyw. Przedsiębiorstwo jest innowacyjne w skali kraju, bo specjalizuje się w biotechnologicznej produkcji i sprzedaży mikrowarzyw oraz badaniach nad nowymi gatunkami roślin produkowanych w tej formie. W planach firmy jest m.in. rozszerzenie oferty uprawianych mikrowarzyw oraz rozbudowa obszaru działania poprzez franczyzę.

  1. POZYTYW Krzysztof Bogusz

Firma zajmuje się doradztwem w zakresie rozwiązań informatycznych, sprzętem elektronicznym, a także fotografią produktową. Kierunkiem rozwoju jest opracowanie Systemu (aplikacja desktopowa)  do handlu równoległego na rynku europejskim, zweryfikowanie dobranej technologii zarówno od strony użytego języka oprogramowania, jak i wydajności bazy danych, a po realizacji prac programistycznych sprzedaż abonamentowa lub prowizyjna rozwiązania.

  1. ASUN spółka z.o.o.

Spółka prowadzi badania dotyczące Inteligentnej oprawy LED do produkcji roślinnej pod osłonami oraz prowadzi prace związane z utworzeniem prototypu takiego systemu. W zamyśle inteligentna oprawa do oświetlania roślin na podstawie opracowanego modelu matematycznego tak dostosowuje intensywność i barwę światła, aby w optymalny sposób sterować produkcją roślinną. Produkt będzie mógł być wykorzystany w szklarniach zarówno warzywno-owocowych, ziołowych, jak i kwiatowych.

  1. Marta Klasińska

Firma z sektora spożywczego, specjalizująca się w doradztwie dotyczącym diety olejowo-białkowej. Przedsiębiorca zamierza uruchomić internetową sprzedaż produktów wchodzących w skład tej diety, promującej ją i edukujących w tym zakresie. Poprzez profil swojej działalności firma chce przyczyniać się do promocji i rozwoju sektora żywności wysokiej jakości.

  1. ONStudio Sp. z o.o.

ONStudio Sp. z o.o. prowadzi sprzedaż usług poligraficznych oraz usług graficznych. Plan rozwoju firmy obejmuje budowę strony internetowej umożliwiającej zamawianie online zarówno materiałów reklamowych w postaci ulotek, plakatów, katalogów, kalendarzy itp., jak i usług graficznych. Serwis ma łączyć grafików z klientami szukającymi projektów graficznych materiałów reklamowych.

9. Esensic Sp. z.o.o.

Flagowym produktem jest system pozycjonowania (SP) w czasie rzeczywistym w pomieszczeniach zamkniętych i ograniczonych. SP umożliwia precyzyjną lokalizację obiektów w 3D wewnątrz pomieszczeń, co przekłada się na liczne przypadki użycia dla potencjalnych integratorów. Esensic ma w planie zarówno sprzedaż urządzeń w postaci stacji referencyjnych, jak i również znaczników będących odbiornikami, które są lokalizowane wraz z innowacyjnym oprogramowaniem lokalizującym znaczniki oraz przedstawia tę informację w sposób zrozumiały użytkownikowi końcowemu.

10. E-SPORTSPONSORSHIP Sp. z.o.o.

Portal uruchamiany przez spółkę ma być internetową platformą wielostronną o zasięgu krajowym i światowym. Jego celem być w pełni automatyczna komunikacja między e-graczami i inwestorami e-sportu.

 

Szczegóły na temat rekrutacji do przyszłych edycji SUYB można znaleźć na stronie projektu.

21 listopada 2024

„Jak supermarkety i konsumenci mogą zwiększyć zrównoważoną konsumpcję żywności?” – wydarzenie online. Dołącz do nas!

Dołącz do wydarzenia online „Jak supermarkety i konsumenci mogą zwiększyć zrównoważoną konsumpcję żywności?” Jak supermarkety i konsumenci mogą zwiększyć zrównoważoną konsumpcję żywności?... czytaj dalej

12 listopada 2024

Wyłoniono „Godnych Naśladowania”!

Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego po raz XXI rozstrzygnęła konkurs „Godni Naśladowania”. Wyróżniono osoby, organizacje i instytucje, które swoją działalnością na rzecz... czytaj dalej

Zobacz wszystkie aktualności