5 sierpnia 2024

W Wadągu uruchomiliśmy nowy magazyn!

1200 m² , dwie komory chłodnicze, jedna mroźnia i około 800 miejsc paletowych – tak w liczbach prezentuje się nasz nowy magazyn.

Stare magazyny, duże problemy

Do tej pory Bank dzierżawił od miasta dwa magazyny, które znajdują się przy ul. Gietkowskiej w starych, pokoszarowych budynkach z przełomu XIX i XX wieku. Jednak obiekty te nie były w pełni przystosowane do tego celu. Wiązało się to z niskim standardem socjalnym, ograniczonym dostępem do wody i toalety, niefunkcjonalną rampą i brakiem miejsc parkingowych. Forma prawna ograniczała także ewentualne modyfikacje, które bank chciał wprowadzić.

Nowoczesna infrastruktura

– Nowy magazyn posiada infrastrukturę w pełni przygotowaną do profesjonalnego przechowywania i dystrybucji żywności oraz odpowiednie zaplecze socjalne – mówi Marek Borowski, prezes Banku Żywności w Olsztynie. – Rampa jest przystosowana do odbioru żywności z dużych samochodów ciężarowych, magazyn ma dwie chłodnie i mroźnię, której do tej pory nie mieliśmy.

Magazyn w Wadągu ma powierzchnię 1200 m² (z czego 150 m² to przestrzeń biurowa). Obiekt posiada również regały, które umożliwią przechowywanie większej ilości żywności. Już wkrótce w magazynie pojawią się m.in. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i magazyn energii, co znacznie obniży koszty utrzymania obiektu.

Wsparcie gminy i starostwa

Budowa i wyposażenie magazynu było możliwa dzięki dotacji 4 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ale prócz pieniędzy ważna była również przychylność władz powiatowych i gminnych, które wspierały budowę obiektu.

Daniel Zadworny, wójt Gminy Dywity: – Cieszymy się, że na terenie gminy mamy tak ważną organizację. Wiem, że kierownictwo Banku ma duże plany rozwojowe dotyczące Wadąga, gdzie ma powstać kuchnia, duża jadłodajnia ze stołówką, w której będzie można odebrać posiłki. Placówka ta na pewno uzupełni funkcjonalność naszej gminy.

Marek Borowski: – Władze gminy błyskawicznie reagowały na nasze potrzeby. Podobnie, Starostwo Powiatowe, które w przyspieszonym trybie rozpatrywało nasze wnioski. Miało to dla nas olbrzymie znaczenie, bo budowa była ograniczona terminami, które narzucił nam NFOŚiGW.

Żywność dla 41 tys. osób

Pracę magazynu zainaugurował pierwszy transport żywności z programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027. W najbliższych miesiącach Bank otrzyma ponad 1400 ton żywności, którą przy wsparciu 66 organizacji partnerskich rozdystrybuuje pośród 41 000 mieszkańców Warmii i Mazur. W każdej paczce żywnościowej znajdzie się 17 różnych produktów o łącznej wadze 30 kg.

– Po dłuższej przerwie wracamy z unijnym programem pomocy żywnościowej. Mamy nadzieję, że teraz będzie prowadzony bez zakłóceń przez kolejne sześć lat. Cieszy fakt, że producentami żywności będą wyłącznie polskie firmy, a więc nie tylko pomożemy najuboższym mieszkańcom regionu, ale także wzmocnimy polską gospodarkę – mówi Marek Borowski. – Niestety, na razie kryteria dochodowe, aby ubiegać się o pomoc, nie odzwierciedlają do końca sytuacji osób potrzebujących, bo są zbyt niskie. Z informacji, które do nas docierają, wynika jednak, że od początku 2025 roku zostaną zmienione, aby więcej osób mogło zakwalifikować się do programu.

LOKALIZACJA MAGAZYNU

Magazyn Banku Żywności w Olsztynie
17 października 2024

Nowy raport FBŻ: rocznie marnujemy 4,8 mln ton jedzenia

Jak co roku w Dniu Światowego Dnia Żywności Federacja Polskich Banków Żywności publikuje raport na temat marnowania żywności w polskich domach. Deklarujemy, że marnujemy mniej, choć wciąż do śmietnika wyrzucamy... czytaj dalej

14 października 2024

Razem przeciw marnowaniu jedzenia – edukacja, pokazy i kiermasz produktów lokalnych

Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zaprasza wszystkich chętnych do wzięcia udziału w bezpłatnej konferencji „Edukacja, świadomość, działanie – recepta na zmniejszenie strat żywnościowych” w ramach... czytaj dalej

Zobacz wszystkie aktualności