Projekt SUCCESS: będziemy uczyć, jak podejmować świadome decyzje zakupowe
We współpracy z partnerami z Belgii i Finlandii realizujemy projekt SUCCESS. Jego głównym celem jest opracowanie metod, dzięki którym nasze codzienne decyzje zakupowe będą przyjaźniejsze środowisku.
W projekcie skupimy się na trzech głównych zagadnieniach:
- Tworzeniu pozytywnego nastawienia wśród konsumentów i zwiększania wiedzy na temat zrównoważonego odżywiania i świadomych zakupów.
- Angażowaniu konsumentów do zgłaszania zmian dotyczących przeprojektowania sklepu i modyfikacji zasad sprzedaży na mniej szkodliwe dla środowiska.
- Współpracy naukowców z handlowcami, aby ułatwić konsumentom wybór proekologicznych produktów spożywczych oraz nakłonić ich do niemarnowania żywności.
Przygotujemy cykl warsztatów edukacyjnych
W ramach tych zagadnień odbędą się m.in.: praktyczne warsztaty kształtujące umiejętność świadomego wybierania produktów oraz badania konsumenckie. Powstanie baza inicjatyw podejmowanych przez sieci handlowe na rzecz zwiększania w diecie produktów roślinnych oraz ograniczenia marnowania żywności. Sieci handlowe zintensyfikują również współpracę, aby wymienić doświadczenia w kierunku zrównoważonej konsumpcji. Z kolei naukowcy z Uniwersytetu w Gandawie oraz z Fińskiego Centrum Badań Technicznych podejmą badania w wybranych supermarketach.
– Edukatorzy i eksperci Banku Żywności zaprojektują i przygotują cykl praktycznych warsztatów na temat zrównoważonych zakupów w supermarkecie oraz odpowiedzialnego gotowania – mówi Aneta Janikowska-Kiśluk. – Ważnym elementem działań edukacyjnych będzie nauka ograniczania spożycia mięsa oraz niemarnowania żywności podczas codziennych zakupów i przygotowywania posiłków, co będzie miało pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Zaadaptujemy i przeprowadzimy w Polsce, warsztaty „Mądry człowiek w supermarkecie”, które z sukcesem realizowane są w Belgii.
Projekt będziemy realizować do końca 2024 roku. Naszymi partnerami są: Rikolto (Vredeseilanden, Belgia), Ghent University (Belgia), EUFIC – European Food Information Council (Belgia) oraz VTT Technical Research Centre of Finland (Finlandia). SUCCESS to projekt wspierany przez EIT Food, która jest przodującą w Europie inicjatywą w zakresie innowacji w branży spożywczej. Jej celem jest uczynienie systemu żywnościowego bardziej zrównoważonym, zdrowym i godnym zaufania. Inicjatywa składa się z konsorcjum kluczowych graczy branżowych, startupów, ośrodków badawczych i uniwersytetów z całej Europy. Jest to jedna z ośmiu wspólnot innowacji ustanowionych przez EIT, organ UE powołany, aby stymulować w Europie innowacje i przedsiębiorczość.