24 lipca 2020

Młodzi ambasadorowie zdrowej żywności

Bank Żywności w Olsztynie, jako partner Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN Izraelskiego Instytutu Technicznego Technion w Hajfie, Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EFIC) oraz firmy badawczo-rozwojowej DuoxMatok, realizuje program edukacyjny, którego celem jest kształtowanie odpowiedzialnych postaw konsumenckich wśród młodzieży, podniesienie ich świadomości w zakresie zdrowego odżywiania, bezpieczeństwa żywności, innowacji w przemyśle rolno-spożywczym oraz niemarnowania żywności.

„Classroom as a Platform for Community Engagement with Food Production and Science” to multidyscyplinarny projekt badawczy, który koncentruje się wokół prowadzonych przez uczniów badań nad pochodzeniem powszechnie spożywanych przemysłowych artykułów spożywczych (np. płatki śniadaniowe, jogurty, przekąski itp.).

W ramach projektu młodzież szkół średnich z Polski i Izraela pozna historię przemysłowej produkcji żywności nie tylko na wykładach, ale także podczas wizyt studyjnych w zakładach produkcji i przetwórstwa żywości czy przeprowadzając doświadczenia w laboratoriach. Uczniowie opracują i przeprowadzą ankietę konsumencką na temat produktów spożywanych przez ich rówieśników, a także, wykonując proste badania naukowe będą analizować jeden z wybranych produktów, aby znaleźć sposoby na jeszcze zdrowsze wyprodukowanie żywności. Zajęcia będą się odbywały z udziałem naukowców z Instytutu PAN w Olsztynie oraz ekspertów, innowatorów i przedstawicieli przemysłu spożywczego.

– Zadaniem Banku Żywności w Olsztynie jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na problem marnowania żywności na przykładzie codziennych wyborów każdego z nas. Zaprosimy więc uczniów do Kuźni Społecznej na warsztaty kulinarne z odpowiedzialnego wykorzystania zasobów i gotowania w stylu zero waste – mówi Aneta Janikowska-Kiśluk z Banku Żywności w Olsztynie.

Uzupełnieniem tych działań będzie kampania informacyjno-promocyjna. Młodzież ma zostać ambasadorem żywności, szkoląc umiejętności interpersonalne i komunikację naukową. Zadanie to ma zaowocować stworzeniem kampanii publicznej, której celem będzie poinformowanie opinii publicznej i przemysłu spożywczego o swoich odkryciach żywnościowych.

Projekt „Classroom as a Platform for Community Engagement with Food Production and Science” jest finansowany przez EIT Food, Wspólnotę Innowacji ds. Żywności Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu UE w ramach programu „Horyzont 2020″, programu ramowego UE w zakresie badań i innowacji.

 

EIT Food

Bank Żywności w Olsztynie od października 2019 roku należy do sieci EIT Food (European Institute of Innovation and Technology). Wspólnotę tworzy 92 partnerów z 21 państw. Wśród nich są przedsiębiorstwa, uczelnie wyższe, m.in. Uniwersytet Cambridge, Uniwersytet w Helsinkach, Siemens, Danone. Z Polski do sieci należą dwie jednostki naukowe (Uniwersytet Warszawski, Instytut Rozrodu Zwierząt, Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie) oraz firma z branży spożywczej – Maspex.

Sieć partnerów EIT Food wspiera mieszkańców Unii Europejskiej w staraniach umożliwiających dostęp w przystępnych cenach do zdrowej żywności. Działania te wzmocnione są poprzez edukację i szkolenia w tym zakresie.

EIT Food stymuluje również poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, której celem jest m.in. budowa cyfrowej sieci dostaw żywności między konsumentami a przemysłem na zasadach równego partnerstwa.

EIT Food realizuje swoją misję poprzez:

  • Tworzenie startupów rolno-spożywczych, dostarczających innowacje żywnościowe
  • Szkolenia liderów, wpływających na przekształcanie systemu żywnościowego
  • Wprowadzanie innowacyjnych produktów i składników żywnościowych, w celu dostarczenia zdrowszej i bardziej zrównoważonej żywności.
  • Angażowanie społeczeństwa, aby aktywnie lobbowało za wprowadzaniem zmian w systemie żywnościowym.

 

 

21 listopada 2024

„Jak supermarkety i konsumenci mogą zwiększyć zrównoważoną konsumpcję żywności?” – wydarzenie online. Dołącz do nas!

Dołącz do wydarzenia online „Jak supermarkety i konsumenci mogą zwiększyć zrównoważoną konsumpcję żywności?” Jak supermarkety i konsumenci mogą zwiększyć zrównoważoną konsumpcję żywności?... czytaj dalej

12 listopada 2024

Wyłoniono „Godnych Naśladowania”!

Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego po raz XXI rozstrzygnęła konkurs „Godni Naśladowania”. Wyróżniono osoby, organizacje i instytucje, które swoją działalnością na rzecz... czytaj dalej

Zobacz wszystkie aktualności