3 kwietnia 2023

Koniec projektu Speed Up Your Business. Co zyskali jego uczestnicy?

Za nami trzy lata projektu Speed Up Your Business. Łącznie w programie wzięło udział 33 startupów, a 28 z nich ukończyło proces akceleracji. Dzięki projektowi na rynku pojawiło się kilkadziesiąt nowych produktów i usług, które zmieniają codzienność wielu osób. Projekt zamknął Demo Day. 

Trzy lata akceleracji warto pokazać przede wszystkim w liczbach. Wartość wszystkich usług, z których skorzystały startupy to prawie 4,7 mln zł. Blisko 8,5 tys. godzin doradztwa managera inkubacji związanego z rozwojem pomysłu biznesowego, 28 zrealizowanych usług eksperckich o wartości około 0,9 mln złotych. A do tego 280 godzin doradztwa związanego z przygotowywaniem prezentacji. Wyliczać można by jeszcze długo, ale już tylko po kilku przykładach widać, jak wiele pracy i wysiłku pochłonęła realizacja projektu. Wystarczy wspomnieć, że zaangażowanych w niego było ponad 80 specjalistów! Tylko na Demo Day zaprosiliśmy siedmioro potencjalnych inwestorów, którzy oceniali prezentacje inwestorskie uczestników trzeciej edycji Speed Up Your Business. W tym gronie znaleźli się:

  • Paweł Harajda z Fundacji Więcej Niż Jeziora, który od 15 lat wspiera rozwój technologii na Warmii i Mazurach,
  • Daniel Duniak, założyciel startupu Good Spirits Company,
  • Michał Czajkowski, konsultant i trener biznesu oraz przedsiębiorczości,
  • Robert Borzuchowski, przedsiębiorca, inwestor
  • Krzysztof Szewczak, przedsiębiorca, inwestor, pasjonat rozwoju przedsiębiorstw oraz naprawy ich efektywności,
  • Paulina Nowotka, technolożka Żywności, w EIT Food zajmująca się na co dzień startupami,
  • Michał Żukowski, ekspert ds. prawnych aspektów komercjalizacji i transferu technologii, przez ostatnie lata związany z Narodowym Centrum i Rozwoju, przedstawiciel WaMa EDIH.

Każdy z potencjalnych inwestorów z uwagą wysłuchał wszystkich wystąpień. Następnie był czas na informację zwrotną. Dzięki temu startupy mogły odpowiedzieć na dodatkowe pytania oraz zweryfikować założenia swoich biznesów. Wiedza i doświadczenie potencjalnych inwestorów okazały się być nieocenione.

Wypowiedzi ekspertów można było posłuchać także podczas inspirującej debaty „Najwięcej energii rakieta zużywa przy starcie – czyli co potrzebujesz wiedzieć by oderwać od ziemi swoją firmę?”. Najbardziej zajmujące było zagadnienie dotyczące skalowalności biznesu. Eksperci odpowiadali m.in. na pytania o to, czy każdy biznes musi być skalowalny i jak skalować swój pomysł. Paweł Harajda podkreślił, że każda organizacja zawsze przechodzi pewną formę skalowania. – Nawet jeśli dotyczy to tylko dojrzewania organizacji – wyjaśnił. – Metaforycznie mówiąc najpierw zbieramy puzzle, a dopiero później patrzymy na obraz, jaki możemy z nich ułożyć – dodał.

Jednym z pytań, które wywołało duże zainteresowanie była kwestia tego, czy pasja powinna stać się biznesem. Czy w tej sytuacji skalowanie pomysłu jest dobre? I do jakiego momentu jest możliwe? – Trzeba wielu czynników, żeby pasja stała się biznesem. Po prostu sama pasja to za mało! To prosty sposób na wypalenie. Dlatego też każdy, kto myśli o rzuceniu pracy i robieniu biznesu na swojej pasji, powinien to mocno przemyśleć – stwierdziła Sylwia Dębowska-Lenart, CEO agencji marketingowej Lenart Interactive.

Podczas Demo Day wystąpili także przedstawiciele Banku Żywności w Olsztynie, czyli kadra projektu. Wypowiedział się także Marek Borowski, prezes Banku Żywności. Podkreślił, że Bank już myśli o tym, jak dalej wspierać podobne inicjatywy na Warmii i Mazurach i tym samym wpływać na rozwój gospodarczy w regionie. A im większy rozwój, tym mniejszy obszar wymagający objęcia standardową pomocą banku żywności. – Chcemy wspierać rozwój przedsiębiorczości w regionie. Dzięki wspieraniu rozwoju gospodarczego, pośrednio realizujemy naszą misję pomocy. Wzrost gospodarczy w regionie to mniejsza potencjalna grupa docelowa banku, czyli mniejsza liczba osób, które potrzebują naszego wsparcia z powodu problemów ekonomicznych – stwierdził Marek Borowski.

 

Projekt Speed Up Your Business współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.

 

 

 

 

1 sierpnia 2025

Zakończyliśmy III edycję kursu Like a Chef. Zapisz się na ostatni kurs w tym roku!

Za nami finał trzeciej edycji kursu kulinarnego Like a Chef 2025, realizowanego we współpracy z Electrolux Food Foundation i Światowym Stowarzyszeniem Szefów Kuchni. To intensywny program szkoleniowy dla osób, które... czytaj dalej

21 lipca 2025

Pomagaj bez wydawania ani grosza więcej. Wystarczy… zrobić zakupy!

Czy można pomagać, nie ponosząc żadnych dodatkowych kosztów? Tak. Wystarczy robić zakupy online przez FaniMani.pl, a część wartości transakcji trafi do nas!  Jak to działa? FaniMani.pl to serwis, który... czytaj dalej

Zobacz wszystkie aktualności