Design Thinking – zaprojektuj swój sukces
„Ludzie muszą wierzyć, że w ich mocy (lub przynajmniej w mocy ich zespołu) jest tworzenie nowych pomysłów, które odpowiedzą na niezaspokojone potrzeby człowieka i wywrą na niego pozytywny wpływ”.
Właśnie taka intencja przyświecała przy planowaniu kreatywnych warsztatów. By tchnąć świeżość i inne spojrzenie w rzeczywistość przeładowanego przypadkową treścią marketingu usług, produktów i jego odbiorcy – przebodźcowanego konsumenta, przedzierającego się przez dżunglę szumu informacyjnego z tępą maczugą… Nasze założenie to wyposażyć branżę rolniczą w wiedzę i nowe kompetencje z zakresu budowania swej przewagi konkurencyjnej na rynku, poprzez poznanie nowych, innowacyjnych metod projektowania ścieżki rozwoju dla swych działalności rolniczych, która zdobędzie uwagę i zainteresowanie konsumentów.
Jak podaje Brief.pl: W ciągu zaledwie 60 sekund około miliona użytkowników loguje się do Facebooka, oglądanych jest 4,5 miliona wideo na YouTubie, wysłanych zostaje ponad 40 milionów wiadomości na Messengerze, a w Google wyświetlanych jest niemal 4 miliony wyszukań. Na co dzień spotykamy się z około 5000 komunikatami reklamowymi. Nasza zdolność zapamiętywania spada. Kreatorzy video marketingu terroryzują nas czasem 3 sekund — jeżeli w tym czasie nie zwrócimy uwagi na komunikat – traci on sens bytu.
Wdrażając do praktyki niestandardowe narzędzia projektowania, dajemy szansę sobie i swoim pomysłom na drugie życie. Najlepszym przykładem jest Design Thinking – innowacyjna metoda kreowania i budowania marek, usług, produktów, procesów w oparciu o wieloaspektowe, „klientocentryczne” podejście.
„Czy design thinking może być przydatne w rolnictwie? Oczywiście. Uniwersalność tej metody pozwala wykorzystywać ją w sferach, które powszechnie nie są kojarzone z podejściem projektowym. W tym kontekście łatwo można sobie wyobrazić, że zastosowanie design thinking w rolnictwie może pomóc w opracowaniu innowacyjnych narzędzi, technologii i metod, które zwiększą wydajność i rentowność produkcji rolnej, może pomóc w identyfikacji obszarów wymagających optymalizacji, zwiększenia jakości i skrócenia czasu dostarczania produktów na rynek. Może zostać wykorzystane w projektowaniu nowych produktów żywnościowych, które odpowiadają potrzebom konsumentów. Może też pomóc w tworzeniu strategii wspierających rozwój lokalnych rynków żywnościowych”, mówi Piotr Wasyluk, trener metody DT
Podczas warsztatów, które odbyły się 16 października w Kuźni Społecznej, młodzi rolnicy zainteresowani rolnictwem ekologicznym zmierzyli się z problemami, z którymi spotykają się na co dzień w swojej działalności:
- brak ciągłości sprzedaży produktów,
- brak lojalnej grupy klientów,
- brak wiedzy w zakresie budowania marki,
- problem z dotarciem do klientów,
- rosnąca konkurencja w zakresie produktów ekologicznych, stanowiły najważniejsze wyzwania uczestników warsztatu.
Kiedy certyfikat „eko” przestaje być skutecznym orężem w walce o klienta, należy zaprzęgnąć do boju nowe rozwiązania. Uczestnicy nauczyli się przygotowywać i przeprowadzać fazę badawczą, której podstawowym celem jest poznanie i właściwe odczytanie potrzeb klientów (faza empatyzacji). Zdobyli wiedzę o zasadach definiowania wyzwania projektowego (faza syntezy) oraz metodach i narzędziach niezbędnych w tworzeniu rozwiązań (faza ideacji). Poznali sposoby prototypowania (faza prototypowania), testowania prototypów (faza testowania) i metodach planowania wdrożenia zaprojektowanych rozwiązań (faza wdrożenia). Efektem warsztatu było kilkanaście pomysłów, które stanowiły odpowiedź na najważniejsze problemy i wyzwania właścicieli gospodarstw ekologicznych. Finalnie prototypowano 2 pomysły: branżowego eventu oraz pomysłu na ekologiczne gospodarstwo agroturystyczne.